Kas sa teadsid? Lapse kõneoskused kujunevad kõne-eelsete oskuste baasilt. Ühistähelepanu, žestid, lalin, kõne mõistmine on suhtlemise aluseks.Uuringud näitavad, et lapsed õpivad tegutsedes. Esemetega tegutsedes õpivad lapsed matkima ja rääkima. See omakorda toetab lapse kujutluste arengut. 9.-16. elukuuni peaks laps omandama kuus vähemalt 2 uut tegevust vahenditega - vaata tabelit allpool. 

  • 16. elukuuks peaksid lapsed oskama sooritada 16 erinevat tegevust esemetega
    • 16 tegevust esemetega 16. elukuuks – s.o. oluline arengunäitaja kujutlusvõime arengus. 
      • 16. tegevust 16. elukuuks ennustab kujutlusvõime arengut, mis omakorda on aluseks kõne arengule.
Jälgides lapse varajasi tegevusi esemetega ja tema žeste, on võimalik mõista, mida ta mõtleb ja teab.
Kui laps ei omanda 9.-16. elukuuni erinevaid tegevusi esemetega ja žeste, on vanemal raske järgida lapse huvi ja sellele reageerida. See omakorda kahandab lapse võimalusi kõnet õppida. 

9. elukuu paneb suhu, koputab, viskab Lase lapsel uurida esemeid suuga, patsutada neid käega, kopsida asju omavahel kokku, et tekitada helisid. Luba lapsel asju kukutada, et ta saaks nende liikumist jälgida ja kuulata kukkumisel tekkivaid helisid.
10. elukuu võtab ära, võtab välja Lase lapsel asju haarata ja tõmmata, nt sokki jalast, mütsi peast, saabast jalast, rätikut peast, tekki sinu pealt kui mängite „kuku“-mängu. Lase lapsel avada karpe, sahtleid, kotte ning tirida sealt asju välja, et neid uurida.
11. elukuu lükkab, vajutab ja keerab Anna lapsele võimalusi vajutamiseks: lase vajutada pehmeid asju, nuppe mängutelefonil või klahve klaveril, et tekitada helisid. Suuna last lükkama mänguautot, et see liikuma panna või klotsitorni, et see ümber kukuks.
Aita tal keerata rooli mänguautol, kraani vannitoas, lehti raamatus. Luba tal keerata asju tagurpidi: näiteks korvi või kaussi, õpeta seda endale pähe panema, et naljatleda.
12. elukuu  patsutab, paneb sisse Õpeta last patsutama: oma kaisukaru, ennast või lemmiklooma rätikuga kuivatamiseks. Suuna laps sooritama sihipäraseid tegevusi: panema riided sahtlisse, mänguasju kasti, pusletükke alusele. Nii õpib laps osalema ka igapäevategevustes nagu nt koristamine.
13. elukuu toidab, avab ja sulgeb Õpeta lapsele, kuidas ta saab sulle tassist juua pakkuda, lutipudelist mängukaru joota. Nii toetad matkimismängu arengut. Õpeta lapsele, kuidas avada ja sulgeda asju, kuidas tegutseda tangide ja pesunaksudega. Kutsu teda koos endaga tegema tegevusi, milles laps saab sind ohutult abistada – näiteks avada nõudepesumasina ja ulatada sulle sealt lusikaid ja kahvleid.
14. elukuu liigutab asju edasi-tagasi, üles ja alla Õpeta esemete liigutamist edasi-tagasi: nt suunates harjama oma hambaid, kammima juukseid, lükkama mänguasju ja imiteerima tolmu imemist, veeretama palli edasi-tagasi. Õpeta talle liigutama asju üles ja alla, nt taguma trummi, liigutama nuppe, õpeta lõikama toitu (mängu ja päris) ja plastiliini. Mängige pannil toidu küpsetamist ja õhku viskamist.
15. elukuu kallab, peseb ja kuivatab Õpeta last kasutama kindla eemärgi nimel 2 eset koos: nt tõstma vett, liiva või ube ühest anumast teise, kastma lilli kannuga. Kutsu neid endaga koos nõusid ja autot pesema. Lapsele on oluline olla osaline pere majapidamistöödes.
16. elukuu laob, lõikab välja, kritseldab ja joonistab Suuna last ise asju looma: klotse torniks laduma, rõngaid koonusele asetama, voolimismassi lõikama, et aidata kooki teha. Õpeta talle voolimismassist kujundeid lõikama ja neid kombineerima. Anna lapsele võimalus kritseldada kriitide ja pliiatsitega, värvida pintsliga.


Logopeed Ly Laane poolt kohandatud ja tõlgitud allikast : FIRST WORDS project www.firstwords.com

Arveldus

SWEDBANK AS
Liivalaia 8, 15040, Tallinn 
EE612200221035784581
SWIFT/BIC: HABAEE2X 

Tüüptingimused

Tervishoiuteenuse litsents: L04114 ja  L06571
Rehabilitatsiooniteenuse litsents: SRT000238
Teenuse tüüptingimused: [SIIN]

Kliiniline logopeedia

>> (EST) SIIN
>> (RU) SIIN

ANDMEKAITSE

Vastutav isiku nimi: Kristjan Krass
Email: kristjankrass @logopeed.ee
Andmekaitse poliitika [SIIN]